Мовна математична модель. Її небезпеки, можливості та перспективи для вчителів



Слайд 2

План

  1. Вчитель, як професія, із декількатисячним періодом розвитку.

    1. Причини появи людини, що передає знання

    2. Вчитель у дохристиянський період

      1. Вавилон

      2. Єгипет

      3. Греція

      4. Рим

    3. Вчитель у християнський період

      1. Основні доктрини

      2. Інструменти вчителів

    4. Вчитель у період Відродження

    5. Вчитель у період Ренесансу

    6. Засади педагогіки

    7. Вчитель у період І-II світової війни

  2. Вчитель у XXI столітті

  3. Все можна автоматизувати, а особливо передачу інформації між людьми. Перші спроби створення ШІ 

  4. Як працює мовна математична модель.Як працює ШІ.

  5. ChatGPT, як інструмент переродження освіти у світі

  6. midjorny, як інструмент унаочнення думок

  7. Приклади використання інструментів ШІ окремо та разом


Вчитель, як професія, із декількатисячним періодом розвитку.
Причини появи людини, що передає знання


Слайд 3


Від самого зародження цивілізації, від появи перших людей, виникла потреба передавати набуті знання.

Це потрібно було, адже тривалість життя була, по-перше, не довгою, а по-друге, початковий юний світ, що зароджувався, був дуже небезпечний для не освіченої та не готовий до життя людини. 

Різноманітні хвороби, звірі, погода, клімат, не просто загрожували життю, але й загрожували дослідженню світу.  

Тому люди виділяли для себе старійшин, різноманітних наставників, що передавали дітям, юнакам та юнкам знання, які вони збирали протягом життя у початковому суспільстві. Правила поведінки, побутові звичаї та звичаї у межах громад, областей, передавалися саме обраними людьми. Ремісники шукали найкращих ремісників, тобто люди шукали найкращих людей. Представників тої чи іншої професії й вони якраз і ставали вчителями. 

Основним інструментом впливу на учнів, у той момент, було усне слово або конкретний інструмент ремісника.


Але десятки, сотні та тисячі років йшли й згодом знань накопичилося дуже багато. Саме тому на основі цих знань, вмінь та інструментів почали формуватися перші дохристиянські цивілізації.


Слайд 4


Наприклад, Вавилоняни, Почали слідкувати за змінами у природі. За змінами у зірок і природи навколо, і на основі цього почали створювати нові науки: математика, геометрія, природознавство, астрономія.

Саме вони створили одну із перших систем числення, яка складалася із 60 позначок. Ми її і досі використовуємо для позначення часу. Вироби з глини, обробка металу це все заслуга вчителів першої цивілізації - Вавилонян.


Слайд 5


Єгипетська цивілізація не закинула всі ці напрацювання. Вчителі, єгиптяни, розширювали математичні науки, науки про землеробство, скотарство. А за основу брали ті інструменти, які у них були в наявності.


Слайд 6


Грецькі та римські педагоги пішли ще далі. Вони почали вивчати світ як взаємопов’язану конструкцію. Вони почали вивчати та передавати знання про своє внутрішнє. Тобто вони поглиблювали свої знання і передавали через такі науки-мистецтва як живопис, скульптура, геометрія, мова, література, військова справа, медицина й найголовніше у філософія. Але доступ до освіти мали лише найкращі та найбагатші


Слайд 8


У середньовіччі вчителі працювали у монастирях і університетах, де викладали релігійні дисципліни, філософію та медицину. 



Слайд 9


У ранньому Новому часі з'явилися загальноосвітні школи, де вчителі викладали предмети, такі як граматика, арифметика, географія та історія. Вчитель зі своїми знаннями не повинен шукати собі учня. Освіта стає загальнодоступною



У XX столітті професія вчителя стала більш організованою та професійною. У багатьох країнах вчительська професія стала регульованою державою, з вимогами до кваліфікації та стандартів навчання. Вчительські професії стали більш різноманітними, з'явилися спеціалізовані вчителі з різних предметних галузей та методологічних підходів.


З 2019 року професія вчителя продовжує розвиватися, особливо в контексті розвитку інформаційних технологій та зміни підходів до навчання. З'являються нові методи та підходи до викладання, такі як онлайн-навчання, ігрові технології та проектне навчання. Значна увага приділяється розвитку вчителя як професіонала, з підвищенням його кваліфікації та особистісного розвитку.

2. Вчитель у XXI столітті


Слайд 10

У XXI столітті роль вчителя в суспільстві і освіті змінилася. Сучасний вчитель повинен бути більш ніж просто посередником між знанням і учнем. Він повинен бути творчим, інноваційним, готовим до постійного самовдосконалення і відкритий до нових технологій та методик.


Слайд 11


Ось кілька ключових аспектів, які визначають роль вчителя у XXI столітті:


  • Фокус на навичках, а не тільки на знаннях: Сучасний вчитель повинен спрямовувати свою роботу на розвиток навичок учнів, а не тільки залежати від передачі знань.

  • Використання технологій: Сучасний вчитель повинен бути ознайомлений з сучасними технологіями і методиками навчання, такими як інтерактивні дошки, онлайн-ресурси та програми, які допомагають у підвищенні ефективності навчання.

  • Відповідність вимогам часу: Сучасний вчитель повинен бути свідомим своєї ролі в суспільстві та готовим до змін і відповідних вимог часу.

  • Активна участь у процесі навчання: Вчителі повинні створювати сприятливе навчальне середовище, де учні можуть дізнаватися нові речі та розвиватися, співпрацювати з учнями, сприяти їх особистісному зростанню та вихованню.

  • Розвиток та самовдосконалення: Сучасний вчитель повинен постійно вчитися, оновлювати свої знання, досліджувати нові методики та інновації, щоб підвищувати свій рівень кваліфікації.

  • Гнучкість та адаптивність: Сучасний вчитель повинен бути гнучким і адаптивним до різних змін. Він повинен реагувати на різні подій.

І ось одна із таких подій сталася.


Все можна автоматизувати, а особливо передачу інформації між людьми. Перші спроби створення ШІ 

Хто такий педагог? Це людина, яка за допомогою методів, прийомів та способів передає наступному поколінню інформацію із минулого.  При чому формує вміння створювати нове.


По суті робить автоматичну роботу.


Слайд 12


Перші системи автоматизації ручної роботи з'явилися вже в XIX столітті. У 1801 році Жозеф Марі Жаккард створив в’язальний верстат, що був керований перфокартами. Ця технологія дозволяла в’язальному верстату створювати складні візерунки без необхідності змінювати його механізми. Далі майже століття люди удосконалювали способи автоматизації ручної роботи.


Слайд 16


Перші ідеї про створення машин, які можуть думати (автоматизувати розумову діяльність), з'явилися якраз ще в 19 столітті, але розробка сучасних ШІ розпочалася лише в 20 столітті. 

У 1956 році відбувся знаменитий Дартмутський конференція, на якому було запропоновано термін "штучний інтелект" і визначені основні принципи роботи таких систем.


Перші промислові застосування ШІ з'явилися в 1960-х роках, коли компанії почали використовувати програмні системи для автоматизації певних процесів. У 1970-х роках з'явилися перші експертні системи, що можуть вирішувати складні задачі в спеціалізованих галузях.


Слайд 17


З появою персональних комп'ютерів в 1980-х роках, стали доступними більш потужні засоби обробки даних, що забезпечило значний розвиток штучного інтелекту. 

У 1990-х роках з'явилися перші голосові технології, розпізнавання образів та інші рішення, що дозволяють ШІ взаємодіяти з людьми в більш природному способі.


Але все ще ШІ не могли стати асистентами вчителя. Вони були Інструментами які використовують Виняткові особливості Виняткові професіонали 

Все це було пов'язано із складністю використання та ціною інструментів. У 2000-их штучний інтелект нагадував комп'ютери 40-х, 50-х років минулого століття.


Слайд 18


Вчителям стало легше Використовувати технології штучного інтелекту уже у 10х роках 21 століття

 коли великі технологічні гіганти Коли почали впроваджувати ці системи у свої інструменти

 наприклад компанія Google у пошук у переклад у документи

 Facebook у стрічку новин

 YouTube у рекомендації дії

 Тік-ток та Instagram у свої відео хостинги


Слайд 19


Сьогодні ШІ застосовуються в різних галузях, включаючи медицину, фінанси, транспорт, енергетику та інші. Прогрес у розвитку ШІ продовжується і дозволяє людству створювати все більш потужні та ефективні системи.




2019 рік із коронавірус ними обмеженнями ще більш вплинув на модернізацію технології для викладання тому що дистанційне навчання як інструмент стало основою передачі знань 


Але саме у 2022 році сталося найпотужніше переосмислення Штучного інтелекту як інструменту навчання, адже вийшов у світ ChatGPT,  midjourney та інші схожі.


Як працює мовна математична модель.Як працює ШІ.


Слайд 20


ChatGPT - це модель природної мови з глибоким навчанням, яка була розроблена компанією OpenAI. Вона використовується для генерації текстів з природною мовою в різних контекстах, включаючи створення відповідей на запитання, генерацію тексту для розмовних асистентів та розпізнавання мови. ChatGPT базується на архітектурі трансформерів та була навчена на величезній кількості текстових даних. Вона може генерувати тексти, що містять навіть досить складну логіку та містять кілька аспектів розуміння мови людини. ChatGPT використовується в різних областях, включаючи освіту, бізнес та наукові дослідження.


Мовна математична модель - це інструмент, який дозволяє аналізувати текстові дані та знаходити взаємозв'язки між ними за допомогою математичних методів. Цей інструмент може бути корисним в різних сферах, включаючи педагогіку.


Розглянемо приклад застосування мовної математичної моделі в навчальному процесі. Припустимо, що викладач має набір уроків з різних тем зі свого курсу та хоче зрозуміти, які теми найбільш пов'язані між собою, щоб підготуватися до наступного уроку. Викладач може використати мовну математичну модель, щоб проаналізувати взаємозв'язки між текстами кожного уроку.


Спочатку текстові дані обробляються та перетворюються на математичні вектори. Ці вектори представляють слова та фрази у тексті та дозволяють проводити аналіз зв'язків між ними. Потім застосовуються методи математичної статистики, такі як кластерний аналіз, для виявлення груп тем, які мають схожі слова та фрази.


Отримані результати можуть допомогти викладачеві зрозуміти, які теми найбільш пов'язані між собою. Наприклад, якщо після аналізу виявлено, що теми про "географію" та "історію" мають схожі слова та фрази, то викладач може вирішити провести урок про "історію" з акцентом на її географічних аспектах.


Отже, мовна математична модель є корисним інструментом для аналізу текстових даних та знаходження взаємозв'язків між ними за допомогою математичних методів. 


ChatGPT, як інструмент переродження освіти у світі


ChatGPT може бути розглянутий як інструмент переродження освіти у світі, оскільки він забезпечує широкий доступ до знань та вмінь у будь-який час та в будь-якому місці. Завдяки масштабам своєї бази даних та алгоритмів машинного навчання, ChatGPT може відповісти на запитання з різних областей знань, а також забезпечити інші корисні функції, такі як переклад текстів, генерація текстів та стислого підсумовування тексту.


Одним із головних переваг ChatGPT як інструменту переродження освіти є можливість персоналізації процесу навчання та індивідуалізації підходу до кожного учня. Вчитель може створити власний навчальний матеріал та тестові завдання, а потім використовувати ChatGPT для перевірки відповідей та надання рекомендацій щодо подальшого навчання.


Крім того, ChatGPT може забезпечити доступ до навчального матеріалу для тих, хто має обмежений доступ до освіти, наприклад, для тих, хто проживає віддалено від шкіл або для людей з інвалідністю. Завдяки такому доступу, люди можуть здобувати знання та розвиватися незалежно від свого місця проживання чи фізичних обмежень.


Однак, важливо пам'ятати, що ChatGPT не може повністю замінити роль вчителя у процесі навчання. Вчителі мають важливу роль у навчанні та вихованні учнів, тому використання ChatGPT має бути доповненням до роботи вчителя, а не заміною.


midjorny, як інструмент унаочнення думок


Midjourney — це нейромережа, що перетворює написаний користувачем текст на зображення, які потім можна використовувати навіть у комерційних цілях. Звичайно, поки вона не може замінити людського дизайнера, але з простими завданнями, які не вимагають високої точності та відповідності справляється легко.


https://youtu.be/KQ2bF_g8l4E 


https://www.youtube.com/watch?v=KQ2bF_g8l4E&t=419s 

 

Коментарі